Однією з найважливіших функцій автомобільних шин є забезпечення надійного зчеплення з дорожньою поверхнею. Досягти цього без якісного протектора неможливо, тому нормативи щодо залишкової глибини дренажних каналів шин були встановлені на законодавчому рівні. У країнах Європи глибина протектора легкових шин повинна становити щонайменше 1,6 мм, аналогічні стандарти діють у США. Для легковантажних шин, а також для позашляхових шин ці показники інші. Варто зазначити, що це норма для літнього періоду. У зимових умовах, зокрема на пухкому снігу та сльоті, мінімальна глибина протектора повинна бути не менше 4 мм.
Як визначити ступінь зносу та глибину протектора
Кожна модель шин має спеціальний індикатор TWI. Це маркування на боковій поверхні шини, яке вказує на місце для вимірювання глибини протектора. Саме тут виробники шин рекомендують здійснювати заміри висоти дренажних каналів. Проте не варто доводити шини до мінімальної глибини протектора, краще змінювати їх набагато раніше. Багато експертів вважають безпечною мінімальну висоту протектора для літніх шин на рівні 3 мм, а для зимових — 4,5 мм. У цьому випадку водій може бути спокійним щодо руху по нерівній поверхні з ямами та вибоїнами. Звісно, чим більш рельєфний малюнок протектора, тим краще автомобіль справляється з акваплануванням. Крім того, достатня висота блоків протектора забезпечує оптимальні умови для якісного гальмування. Це особливо важливо в екстрених ситуаціях, коли навіть частки секунди можуть мати велике значення.
Дослідження показують, що на швидкості 80 км/год на мокрій дорозі для повної зупинки шин з глибиною протектора 8 мм потрібно 26 метрів. Якщо протектор зношений до 3 мм, гальмівний шлях збільшується до 31 метра. У разі мінімально допустимого значення (1,6 мм) для зупинки потрібно не менше 39 метрів. Різниця може становити 13 метрів.
Вплив зношування на глибину протектора
Нова гума, придбана в інтернет-магазині Roadstyle, має протектор висотою від 8 до 10 мм. З часом шар компаунду зношується. Ідеально, коли зношування відбувається рівномірно по всій площі протектора, але частіше має місце нерівномірне зношування. Тому при вимірюванні залишкової глибини канавок слід проводити перевірку в кількох місцях і брати до уваги найменше значення.
Збереження рельєфу протектора і, відповідно, ресурс автошин залежать від кількох чинників:
- характеру дорожньої поверхні (нерівності, каміння, тріщини та інші дефекти прискорюють зношування);
- кліматичних чинників (температура та її коливання, вітер, сонячне ультрафіолетове випромінювання, вологість повітря);
- стилю водіння (чим агресивніша манера водіння, тим швидше зношуються шини);
- рівня навантаження (при перевантаженні та частому, інтенсивному використанні шини швидше виходять з ладу);
- рівня внутрішнього тиску (надлишковий або недостатній тиск є основною причиною нерівномірного зносу);
- розбалансування коліс;
- нерегулярного технічного обслуговування; порушення правил демонтажу та монтажу коліс.
Не варто забувати, що шини спочатку мають різні характеристики. Залежно від виробника та його технічних можливостей, а також від якості матеріалів і присадок, залежить міцність і витривалість компаунду.